16-12-2016, 03:29 PM
CDA-leider Buma wil straf voor haatzaaien verdubbelen
![[Afbeelding: cda-leider-buma-wil-straf-haatzaaien-verdubbelen.jpg]](http://media.nu.nl/m/2tfxo3sa5rxe_wd640.jpg/cda-leider-buma-wil-straf-haatzaaien-verdubbelen.jpg)
Foto: ANP
Gepubliceerd: 15 december 2016 07:38
Laatste update: 15 december 2016 09:41
Het voorstel van VNL om het verbod op belediging, haatzaaien en discriminatie te schrappen uit het wetboek van strafrecht is volgens CDA-leider Sybrand Buma een "historische fout". Sterker nog, hij wil de strafmaat voor het aanzetten tot haat juist verdubbelen van maximaal één naar twee jaar.
"Op dit moment geldt voor haatzaaien dezelfde strafmaat als belediging, terwijl haatzaaien een kleinere stap richting geweld is", zegt Buma in een interview met NU.nl.
Een week na de veroordeling van PVV-leider Geert Wilders voor het aanzetten tot discriminatie debatteert de Tweede Kamer donderdag over het voorstel van de oud-PVV'ers Joram van Klaveren en Louis Bontes (VNL).
De partij wil met het afschaffen van de verbodsbepalingen de vrijheid van meningsuiting verruimen, maar dat zet volgens Buma de deur open naar geweld.
"Deze wetten zijn er om te voorkomen dat mensen door die beledigingen in een kwetsbare positie komen waaruit zij zich niet kunnen verweren", zegt Buma.
"De huidige wet stamt uit de jaren dertig van de vorige eeuw met de bedoeling om met name joden te beschermen. Het lijkt wel alsof we nu, omdat sommigen van ons moslims willen beledigen, de vrijheid van meningsuiting willen verbreden."
Misvatting
Volgens de CDA-voorman is het een misvatting dat pas in het geval van een letterlijke oproep tot geweld mensen de wapens oppakken. "Dat is ook waarom we zo streng zijn bij antisemitisme; we hebben ervaringen met de holocaust. We weten waar haatzaaien toe kan leiden."
Hij vindt het opmerkelijk dat juist VNL en Geert Wilders het beledigings- en discriminatieverbod willen afschaffen, omdat juist deze partijen wel steeds eisen dat er hard wordt opgetreden tegen haatimams.
"Met dit voorstel zijn haatimams juist wel welkom, want haat mag dan", zegt Buma. "Dat is totaal in tegenspraak met dit wetsvoorstel. En denk maar niet dat Wilders tegen een haatimam zegt: Ik ben het niet met je eens, maar je mag het hier zeggen."
Het wetsvoorstel zal waarschijnlijk niet kunnen rekenen op een meerderheid. De PvdA is tegen het schrappen van het verbod "omdat hiermee de bescherming van mensen tegen haatzaaien en discriminatie" wordt afgeschaft.
De VVD is wel voor het afschaffen van het verbod op groepsbelediging, maar niet voor het verbod op het aanzetten tot haat en discriminatie.
Lees hier het interview met Sybrand Buma
Nu.nl
Wat een voor misbaksel en wat voor een landverrader moet je wel niet zijn om je aan de kant van de eeuwig beledigden te scharen? We glijden alzo af naar een land van angst en middelmaat. Paul Haenen aka Ds. Gremdaad fileert hier op zeer humoristische wijze uitstekend de eeuwige lange tenen en tere zieltjes.
Beledigen.
Kent U die uitdrukking? "Beledigen."
Ik moest daar aan denken toen ik laatst een wat oudere man sprak.
U kent ze wel.
Hij voelde zich de hele dag beledigd, hij was de hele dag gekwetst.
Hij was beledigd door zijn vrouw, 's ochtends. Die vrouw die zei tegen hem:
"Seksueel gezien bak je er niet zoveel meer van."
Hij was beledigd door jonge mensen in de tram die hun zitplaats voor hem opstonden,
- afstonden, ze stonden op en stonden hun zitplaats af -
'omdat hij al zo oud was'.
"Ja, maar zo oud ben ik toch niet?"
Gekwetst was deze man door zijn kinderen,
die hun vader niet uitnodigden op hun jongerendansfuif.
En ik sprak die man, ik sprak die man in Artis en ik zei dat-ie wel erg gauw beledigd was.
En hup! Hij was wéér beledigd.
"Ben ik gauw beledigd?! Nou ik ben helemaal niet gauw beledigd!"
Wat was er, wat was er met deze man aan de hand?
Was hij kwetsbaar?
Of een aansteller?
Zijn de mensen die zo gauw beledigd zijn wel zo zuiver op de graad?
Of is er een steekje aan los?
Deugen mensen die snel beledigd zijn, hè, deugen die eigenlijk wel?
En ik zei... hehe... ik zei om de man uit de tent te lokken:
"U lijkt mij een heel erg kwetsbaar man."
Die man die keek me woedend aan, die stompte mij!
Hij was wéér beledigd!
En hij zei: "Weet u wel wie ik ben?! Weet u wel wie ik ben?!
Ik ben één van de kopstukken uit de Nederlandse onderwereld!
Ik heb momenteel 34 liquidaties op mijn naam staan en ik ben nog niet klaar!
Want voortaan ga ik alle mensen die mij beledigen gewoon uit de weg ruimen!"
En weet je wat ik toen dacht? Weet u wat ik toen dacht?
De mensen die zich beledigd voelen, díe moeten opgepakt worden.
De snelbeledigden - die zijn het grote gevaar voor de maatschappij.
Niet de bevlogen Jami, oh die lieve Jami, die is geen gevaar.
Zoals Pim Fortuyn of Theo van Gogh ook geen gevaar was.
Maar de gekwetsten, de gemene gekwetsten, die zijn het grote gevaar!
Daar gaat de maatschappij aan kapot!!!
En partijen, politieke partijen,
die moeten niet opkomen voor 'de gekwetsten', voor die laffe gemene gekwetsten!
Maar die moeten opkomen voor degenen die hun mond open durven doen!
Schrok u ook zo van Wouter Bos die aan de kant van de zogenaamd 'gekwetsten' ging staan?
Aan die vieze, gore, gore, gore kant van de gekwetsten!
Ik geloof niet in de oprechtheid van al die gekwetsten!
Ik geloof er niks van!
Het zijn maar al te vaak hypocriete klootzakken, het is tuig van de richel!
De gekwetsten moeten opgepakt worden, en niet de bevlogen mensen die hun mond open durven doen.
"Ja, maar als Wilders zegt dat de Koran verboden moet worden, dominee Gremdaat, dan ben ik gekwetst!"
Ach zeg, daar lach je toch gewoon om?!
Maar daar ben je toch niet door gekwetst? Kom nou.
Alles en iedereen wordt tegenwoordig zo serieus genomen!
En als het zo doorgaat, hollen we op weg naar 'n maatschappij vol angst en middelmatigheid!
Hou Nederland gezond en beledig waar je maar beledigen kunt!
Haha, wat leuk hè, om bewust mensen te kwetsen?
En goeie mensen, die laten zich niet kwetsen.
Als je geen probleem hebt... dan kán je niet gekwetst worden.
En de klootzakken, de gore klootzakken, de gekwetsten, die herken je meteen
aan hun moord- en brandgeschreeuw: "BEN IK WEER BELEDIGD!"
Begrijpt u me?
Ik wens u een hele fijne voortzetting vol beledigingen,
en een aangenaam etensmaal, met spekjes of wat dan ook erin... Dank u wel.
![[Afbeelding: cda-leider-buma-wil-straf-haatzaaien-verdubbelen.jpg]](http://media.nu.nl/m/2tfxo3sa5rxe_wd640.jpg/cda-leider-buma-wil-straf-haatzaaien-verdubbelen.jpg)
Foto: ANP
Gepubliceerd: 15 december 2016 07:38
Laatste update: 15 december 2016 09:41
Het voorstel van VNL om het verbod op belediging, haatzaaien en discriminatie te schrappen uit het wetboek van strafrecht is volgens CDA-leider Sybrand Buma een "historische fout". Sterker nog, hij wil de strafmaat voor het aanzetten tot haat juist verdubbelen van maximaal één naar twee jaar.
"Op dit moment geldt voor haatzaaien dezelfde strafmaat als belediging, terwijl haatzaaien een kleinere stap richting geweld is", zegt Buma in een interview met NU.nl.
Een week na de veroordeling van PVV-leider Geert Wilders voor het aanzetten tot discriminatie debatteert de Tweede Kamer donderdag over het voorstel van de oud-PVV'ers Joram van Klaveren en Louis Bontes (VNL).
De partij wil met het afschaffen van de verbodsbepalingen de vrijheid van meningsuiting verruimen, maar dat zet volgens Buma de deur open naar geweld.
"Deze wetten zijn er om te voorkomen dat mensen door die beledigingen in een kwetsbare positie komen waaruit zij zich niet kunnen verweren", zegt Buma.
"De huidige wet stamt uit de jaren dertig van de vorige eeuw met de bedoeling om met name joden te beschermen. Het lijkt wel alsof we nu, omdat sommigen van ons moslims willen beledigen, de vrijheid van meningsuiting willen verbreden."
Misvatting
Volgens de CDA-voorman is het een misvatting dat pas in het geval van een letterlijke oproep tot geweld mensen de wapens oppakken. "Dat is ook waarom we zo streng zijn bij antisemitisme; we hebben ervaringen met de holocaust. We weten waar haatzaaien toe kan leiden."
Hij vindt het opmerkelijk dat juist VNL en Geert Wilders het beledigings- en discriminatieverbod willen afschaffen, omdat juist deze partijen wel steeds eisen dat er hard wordt opgetreden tegen haatimams.
"Met dit voorstel zijn haatimams juist wel welkom, want haat mag dan", zegt Buma. "Dat is totaal in tegenspraak met dit wetsvoorstel. En denk maar niet dat Wilders tegen een haatimam zegt: Ik ben het niet met je eens, maar je mag het hier zeggen."
Het wetsvoorstel zal waarschijnlijk niet kunnen rekenen op een meerderheid. De PvdA is tegen het schrappen van het verbod "omdat hiermee de bescherming van mensen tegen haatzaaien en discriminatie" wordt afgeschaft.
De VVD is wel voor het afschaffen van het verbod op groepsbelediging, maar niet voor het verbod op het aanzetten tot haat en discriminatie.
Lees hier het interview met Sybrand Buma
Nu.nl
Wat een voor misbaksel en wat voor een landverrader moet je wel niet zijn om je aan de kant van de eeuwig beledigden te scharen? We glijden alzo af naar een land van angst en middelmaat. Paul Haenen aka Ds. Gremdaad fileert hier op zeer humoristische wijze uitstekend de eeuwige lange tenen en tere zieltjes.
Beledigen.
Kent U die uitdrukking? "Beledigen."
Ik moest daar aan denken toen ik laatst een wat oudere man sprak.
U kent ze wel.
Hij voelde zich de hele dag beledigd, hij was de hele dag gekwetst.
Hij was beledigd door zijn vrouw, 's ochtends. Die vrouw die zei tegen hem:
"Seksueel gezien bak je er niet zoveel meer van."
Hij was beledigd door jonge mensen in de tram die hun zitplaats voor hem opstonden,
- afstonden, ze stonden op en stonden hun zitplaats af -
'omdat hij al zo oud was'.
"Ja, maar zo oud ben ik toch niet?"
Gekwetst was deze man door zijn kinderen,
die hun vader niet uitnodigden op hun jongerendansfuif.
En ik sprak die man, ik sprak die man in Artis en ik zei dat-ie wel erg gauw beledigd was.
En hup! Hij was wéér beledigd.
"Ben ik gauw beledigd?! Nou ik ben helemaal niet gauw beledigd!"
Wat was er, wat was er met deze man aan de hand?
Was hij kwetsbaar?
Of een aansteller?
Zijn de mensen die zo gauw beledigd zijn wel zo zuiver op de graad?
Of is er een steekje aan los?
Deugen mensen die snel beledigd zijn, hè, deugen die eigenlijk wel?
En ik zei... hehe... ik zei om de man uit de tent te lokken:
"U lijkt mij een heel erg kwetsbaar man."
Die man die keek me woedend aan, die stompte mij!
Hij was wéér beledigd!
En hij zei: "Weet u wel wie ik ben?! Weet u wel wie ik ben?!
Ik ben één van de kopstukken uit de Nederlandse onderwereld!
Ik heb momenteel 34 liquidaties op mijn naam staan en ik ben nog niet klaar!
Want voortaan ga ik alle mensen die mij beledigen gewoon uit de weg ruimen!"
En weet je wat ik toen dacht? Weet u wat ik toen dacht?
De mensen die zich beledigd voelen, díe moeten opgepakt worden.
De snelbeledigden - die zijn het grote gevaar voor de maatschappij.
Niet de bevlogen Jami, oh die lieve Jami, die is geen gevaar.
Zoals Pim Fortuyn of Theo van Gogh ook geen gevaar was.
Maar de gekwetsten, de gemene gekwetsten, die zijn het grote gevaar!
Daar gaat de maatschappij aan kapot!!!
En partijen, politieke partijen,
die moeten niet opkomen voor 'de gekwetsten', voor die laffe gemene gekwetsten!
Maar die moeten opkomen voor degenen die hun mond open durven doen!
Schrok u ook zo van Wouter Bos die aan de kant van de zogenaamd 'gekwetsten' ging staan?
Aan die vieze, gore, gore, gore kant van de gekwetsten!
Ik geloof niet in de oprechtheid van al die gekwetsten!
Ik geloof er niks van!
Het zijn maar al te vaak hypocriete klootzakken, het is tuig van de richel!
De gekwetsten moeten opgepakt worden, en niet de bevlogen mensen die hun mond open durven doen.
"Ja, maar als Wilders zegt dat de Koran verboden moet worden, dominee Gremdaat, dan ben ik gekwetst!"
Ach zeg, daar lach je toch gewoon om?!
Maar daar ben je toch niet door gekwetst? Kom nou.
Alles en iedereen wordt tegenwoordig zo serieus genomen!
En als het zo doorgaat, hollen we op weg naar 'n maatschappij vol angst en middelmatigheid!
Hou Nederland gezond en beledig waar je maar beledigen kunt!
Haha, wat leuk hè, om bewust mensen te kwetsen?
En goeie mensen, die laten zich niet kwetsen.
Als je geen probleem hebt... dan kán je niet gekwetst worden.
En de klootzakken, de gore klootzakken, de gekwetsten, die herken je meteen
aan hun moord- en brandgeschreeuw: "BEN IK WEER BELEDIGD!"
Begrijpt u me?
Ik wens u een hele fijne voortzetting vol beledigingen,
en een aangenaam etensmaal, met spekjes of wat dan ook erin... Dank u wel.